Morgondagens schlager då?
Träningen gick som planerat. Körde säck på egen hand i cirka 40 minuter (effektiv tid!) och tre ronder a´ 2 och en halv minut på thaimits. Kändes skönt och lugnade min oro en aning. Fick även veta att jag går första matchen imorgon, vilket lämnar väldigt lite tid att vara orolig på. Och på ett sätt är det skönt! Är inte lika orolig som innan.
Kvällen har spenderat med Let's Dance, som egentligen är ett rätt värdelöst program (kvällens roligaste var pingis matchen med poängskyltarna innan pausen. "så det är det du använder din 10a till?" "man måste ju använda den till nåt!" klockren kommentar!) och genomlyssning av morgondagens Melodifestivallåtar (och ang kommentaren om schlagerbög. Well, jag är alltid det när det vankas Melodifestival, men jag döljer det resten av tiden!). Men Anna Sahlene i Let's Dance är ju så apsnygg så man måste kolla och Agneta Sjödins brist på naturlighet är ju hur rolig som helst, David Hellenius sopar ju banan med henne
Morgondagens schlager då?
Magnus Uggla gör en klassisk Magnus Uggla-låt som utan några som helst problem kommer ta sig till Globen. Det är folklig, men han kastar sköna kängor mot konsumtionsamhället och låten är sådär pom-pom-ig som matchar herr Uggla!
Debutanten Emilé Azar (som tydligen aldrig någonsin stått på scen, mer eller mindre) gör en rätt skönt gungig mid-tempo-RnB-låt som antagligen skulle funkat bättre på engelska med en sångare som inte är så nasal som Emilé. Skön låt? Ja! Chans att gå vidare? Minimal!
Sanna Nielsen känns sjukt tantig (även om hon talade mycket om hur ung, morden och fräsch hon var i p4 intervjun!), precis som Sanna brukar i dessa sammanhang. Låten är en svagare version av Carolas Evighet (som Sanna ryktades om att få sjunga förra året). Radioversion har en asful steghöjning innan sista refrängen, men Sanna är en kompetent sångerska och kommer antagligen komma till Andra Chansen eller femma.
Caroline af Ugglas spinner vidare på sitt (rätt hemska) Joplin på Svenska-projekt. Gillar Joplin, men då ska det vara Joplin! af Ugglas försök till att vara hippie-skön klingar skumt i mina öron och låten abbonerar på att vara jumbo imorgon. Kommer antagligen toksist!
Om After Darks ihopkok av miniplagiat (inledningen känns som julsången Tänd ett ljus, resten av låten doftar Go West/Kom ut, så skönt!) inte går direkt till Globen är nåt fel i Schlagerland. Texten är skitsöt och jag sitter och småfnissar åt alla kan-vara-sex-skämt-rader! Helt fantastiskt! Sen hoppas jag på ett uppträdande i stil med Dolce Vita från 2004 (Lasse Flinkman som Anita Ekberg är ett klassiskt TV-ögonblick!)!
Sarah Dawn Finer gör en rätt fin ballad som antagligen kräver ett par genom lyssningar innan den sitter. Skulle antagligen ha större chans om hon inte körde efter After Dark, tror folk kommer snacka om den låten hela SDF's låt. Tyvärr För övrigt trodde jag att Sarah var Claudia Galli (från Ica-reklamen) första gången jag såg henne i "Så ska det låta!"
Åh, när jag hör Veronas låt går tankarna direkt till gamla eurodisco-favoriterna Paradisio (tänk pastelliga peruker och Vamos ala Discotecha och Bailando) fast på italienska! Väldigt porrigt, bögigt och dansant på nåt sätt, tänk sommarsvettiga dansgolv med en Corona Extra i handen, men eftersom jag gillar det är det väl antagligen chanslöst (och tydligen har Verona fixat lökarna bara för Melodifestivalen, den uppoffringen måste väl premieras? Hehe)!
Till sist, Andreas Johnsson gör ännu en Beatles-60-tals-doftande låt ala Sing For Me från förra året. Fast jag tycker den här är snäppet vassare och svängigare än Sing For Me (en låt som inte tilhörde mina favoriter ifjol! Trots att alla tyckte att han var så bra!). Fast i konkurrensen kommer det väl som max räcka till en plats i Andra Chansen.
Så mina tips är Uggla och AfterDark till finalen och Andreas Johnsson och Sanna Nielssen till andra chansen, med små brasklappar för Verona och eventuellt Sarah Dawn Finer!
Kvällen har spenderat med Let's Dance, som egentligen är ett rätt värdelöst program (kvällens roligaste var pingis matchen med poängskyltarna innan pausen. "så det är det du använder din 10a till?" "man måste ju använda den till nåt!" klockren kommentar!) och genomlyssning av morgondagens Melodifestivallåtar (och ang kommentaren om schlagerbög. Well, jag är alltid det när det vankas Melodifestival, men jag döljer det resten av tiden!). Men Anna Sahlene i Let's Dance är ju så apsnygg så man måste kolla och Agneta Sjödins brist på naturlighet är ju hur rolig som helst, David Hellenius sopar ju banan med henne
Morgondagens schlager då?
Magnus Uggla gör en klassisk Magnus Uggla-låt som utan några som helst problem kommer ta sig till Globen. Det är folklig, men han kastar sköna kängor mot konsumtionsamhället och låten är sådär pom-pom-ig som matchar herr Uggla!
Debutanten Emilé Azar (som tydligen aldrig någonsin stått på scen, mer eller mindre) gör en rätt skönt gungig mid-tempo-RnB-låt som antagligen skulle funkat bättre på engelska med en sångare som inte är så nasal som Emilé. Skön låt? Ja! Chans att gå vidare? Minimal!
Sanna Nielsen känns sjukt tantig (även om hon talade mycket om hur ung, morden och fräsch hon var i p4 intervjun!), precis som Sanna brukar i dessa sammanhang. Låten är en svagare version av Carolas Evighet (som Sanna ryktades om att få sjunga förra året). Radioversion har en asful steghöjning innan sista refrängen, men Sanna är en kompetent sångerska och kommer antagligen komma till Andra Chansen eller femma.
Caroline af Ugglas spinner vidare på sitt (rätt hemska) Joplin på Svenska-projekt. Gillar Joplin, men då ska det vara Joplin! af Ugglas försök till att vara hippie-skön klingar skumt i mina öron och låten abbonerar på att vara jumbo imorgon. Kommer antagligen toksist!
Om After Darks ihopkok av miniplagiat (inledningen känns som julsången Tänd ett ljus, resten av låten doftar Go West/Kom ut, så skönt!) inte går direkt till Globen är nåt fel i Schlagerland. Texten är skitsöt och jag sitter och småfnissar åt alla kan-vara-sex-skämt-rader! Helt fantastiskt! Sen hoppas jag på ett uppträdande i stil med Dolce Vita från 2004 (Lasse Flinkman som Anita Ekberg är ett klassiskt TV-ögonblick!)!
Sarah Dawn Finer gör en rätt fin ballad som antagligen kräver ett par genom lyssningar innan den sitter. Skulle antagligen ha större chans om hon inte körde efter After Dark, tror folk kommer snacka om den låten hela SDF's låt. Tyvärr För övrigt trodde jag att Sarah var Claudia Galli (från Ica-reklamen) första gången jag såg henne i "Så ska det låta!"
Åh, när jag hör Veronas låt går tankarna direkt till gamla eurodisco-favoriterna Paradisio (tänk pastelliga peruker och Vamos ala Discotecha och Bailando) fast på italienska! Väldigt porrigt, bögigt och dansant på nåt sätt, tänk sommarsvettiga dansgolv med en Corona Extra i handen, men eftersom jag gillar det är det väl antagligen chanslöst (och tydligen har Verona fixat lökarna bara för Melodifestivalen, den uppoffringen måste väl premieras? Hehe)!
Till sist, Andreas Johnsson gör ännu en Beatles-60-tals-doftande låt ala Sing For Me från förra året. Fast jag tycker den här är snäppet vassare och svängigare än Sing For Me (en låt som inte tilhörde mina favoriter ifjol! Trots att alla tyckte att han var så bra!). Fast i konkurrensen kommer det väl som max räcka till en plats i Andra Chansen.
Så mina tips är Uggla och AfterDark till finalen och Andreas Johnsson och Sanna Nielssen till andra chansen, med små brasklappar för Verona och eventuellt Sarah Dawn Finer!
Kommentarer
Trackback